Însuşi Iisus Hristos a rostit această rugăciune la rugămintea unui apostol: „Doamne, învaţă-ne şi pe noi să ne rugăm” (Luca 11, 1). Când rostim această rugaciune, grăim înseşi cuvintele Mântuitorului; de aceea se numeşte Rugăciunea Domnească.
Această rugăciune este temelia cultului Bisericii lui Hristos. Numai Dumnezeu putea să-i înveţe pe oameni o rugăciune desăvârşită şi atotputernică, de o simplitate cutremurătoare, dar şi de o adâncime şi perfecţiune ameţitoare. Ca într-un dumnezeiesc strop de lumină, în rugăciunea „Tatăl nostru” se cuprinde întreg universul spiritual şi material al omului.
Această rugăciune a aprins sufletele tuturor Sfinţilor, a dat tărie tuturor creştinilor, a luminat viaţa strămoşilor, a mângâiat suferinţele asupriţilor, a fost temelia vieţii oamenilor desăvârşiţi.
(Înaltpreasfințitul Iustinian Chira, Cuvintele Părintelui ‒ un ghid al frumuseţii lăuntrice, Editura Mega, Cluj-Napoca, 2009, pp. 113-114)
Sursa: doxologia.ro
Te-ar putea interesa și: Cine nu iartă și urăște pe aproapele, nu poate intra niciodată în biserică, nu poate da slujbă la altar, nu poate zice Tatăl nostru
Cum trebuie să meargă credincioșii la biserică?
Mai intai trebuie sa mearga regulat la biserica, adica cat mai des, in fiiecare Duminica si sarbatoare, afara de cazuri grele de boala, spital, neputinta, serviciu. Apoi sa mearga la biserica impacati unii cu altii, ca biserica este casa Domnului, care este Dumnezeul dragostei.
Cine nu iarta si uraste pe aproapele, nu poate intra niciodata in biserica, nu poate da slujba la altar, nu poate zice Tatal nostru ca nu-l primeste Dumnezeu. Apoi sotii sa tina curatenie inainte cel putin doua zile unul cu altul si sa aduca si pe copiii lor la biserica pentru a invata dreapta credinta si a creste in frica de Dumnezeu. Credinciosii sunt datori sa mearga din timp la sfintele slujbe, iar nu dupa inceperea Sfintei Liturghii. Ei trebuie sa asculte la biserica atat Sfanta Liturghie; cat si Vecernia, Utrenia, Acatistul, predica zilei, citirile si cantarile de la strana si toate invataturile crestine din gura preotului. Daca nu pot veni din timp la slujba, credinciosii trebuie sa se inchine la icoane numai dupa terminarea Sfintei Liturghii, ca sa nu tulbure linistea slujbei si a celor din biserica.
Credinciosii, mai ales femeile, trebuie sa se imbrace cuviincios cand vin la biserica. Este mare pacat pentru ele sa se poarte cu imbracaminte necuviincioasa, nu numai in biserica, ci si acasa, la lucru, pe strada, si mai ales cand se roaga. Sa vina la biserica cu capul acoperit, imbracate in haine femeiesti, iar nu barbatesti, nevopsite pe fata si pe unghii si sa stea cuviincios la sfintele slujbe. Este oprit credinciosilor sa plece din biserica inainte de sfarsitul slujbei. Sfantul Ioan Gura de Aur ii aseamana pe aceia cu Iuda vanzatorul, care a plecat de la Cina Domnului inainte de sfarsit. Sfanta Liturghie are aceeasi valoare cu Cina cea de Taina.
Deci sa pretuim biserica, sa iubim biserica, sa mergem regulat, cu dragoste si impacati la biserica, sa ascultam cu evlavie sfintele slujbe si cuvintele de invatatura, sa cantam si sa ne rugam impreuna in biserica, pentru ca astfel sa ne intoarcem la casele noastre hraniti duhovniceste si intariti in credinta si iubire. O slujba ascultata cu evlavie ne aduce pace si bucurie in casa si in inima si tine pana la cealalta Duminica. Biserica este mama noastra cea de obste. Sa o iubim si sa ascultam de pastorii nostri sufletesti, ca astazi s-au ridicat multi pastori si prooroci mincinosi, lupi imbracati in piei de oi, care indeamna pe crestini sa lase Biserica, pastorii ei cei sfinti, Sfanta Liturghie, Sfanta Cruce, pe Maica Domnului si pe toti sfintii si sa mearga la adunarile lor in afara de Biserica. Mantuirea este numai in Biserica, pe care a intemeiat-o Insusi Domnul nostru Iisus Hristos, iar afara de Biserica sunt lupii rapitori, proorocii mincinosi si amagitorii. In Biserica este viata si mantuirea noastra, iar afara este pierzarea, intunericul si moartea celor ce se lasa de Biserica lui Dumnezeu.
Cele 14 reguli ale părintelui Cleopa pentru ca mersul la biserică să-ți fie cu folos:
Îţi ceri iertare de la toţi cei din casă, înainte de a pleca spre slujba de la biserică? Închizi telefonul mobil, nu vorbeşti şi nu te fâţâi de colo-colo prin biserică, spre a nu deranja slujba? Ţine cont măcar de acum încolo de regulile canonice, dacă vrei ca mersul la sfânta biserică să-ţi fie de folos. Iată ce spunea părintele Cleopa despre cele 14 reguli de bună cuviinţă pentru creştinul care merge la slujbă.
1. Să te ierţi cu toţi
Dacă merge mama la biserică sau tata să zică: ”Iertaţi-mă, măi băieţi! Iartă-mă, soţie!”.
2. Să duci un mic dar din casa ta
O lumânare, un bănuţ, o prescură, un pahar de vin – ce poţi. Prin acel dar pe care-l duci tu la biserică, se binecuvântează toată averea ta, căci îl dai jertfă lui Dumnezeu
3. Să mergi mai de dimineaţă
Ca să ajungi înainte de a începe slujba, să te poţi închina în linişte şi să îţi alegi locul fără să deranjezi slujba.
4. Bărbaţii stau în dreapta, femeile în stânga
Aceasta este ordinea aşezării credincioşilor în biserică. Şi vârsta stabileşte ordinea aşezării: în faţă stau femeile şi bărbaţii mai vârstnici, iar cei mai tineri – în spatele lor. Între bărbaţi şi femei se lasă o cărare în mijlocul bisericii, ca să poată merge la altar cei care vor să se închine şi să ducă darul.
5. Nu vorbeşti în biserică
Este mare păcat. Doar dacă este neapărat nevoie poţi spune ceva, dar numai în şoaptă sau prin semne.
6. Nu ieşi înainte să se termine slujba
Dacă ieşi înainte de terminarea slujbei, eşti asemenea cu Iuda, care a ieşit de la Cina cea de Taină şi s-a dus să-l vândă pe Hristos. Doar urgenţele justifică încălcărea acestei reguli canonice.
7. Nu săruţi sfinţii pe faţă
Când te închini la sfintele icoane, este mare păcat să săruţi sfinţii pe faţă. Dacă sfântul este pictat în picioare, îi săruţi picioarele; dacă este pictat pe jumătate, îl săruţi la partea de jos.
8. Nu te mai duci să te închini…
…după ce preotul a dat binecuvântrea de Liturghie. Când auzi preotul spunând: ”Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor”, nu te mai duci să te închini, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfânta Liturghie. Nici darul nu îl mai duci, îl vei da, cu lumânare şi cu prescură, la sfârşit.
9. Stai în genunchi…
…când se cântă: ”Pe Tine Te lăudăm, pe Tine bine Te cuvântăm…!”. La fel la Axionul Maicii Domnului şi la Tatăl nostru.
În faţa Sfântului Potir, la împărtăşanie, să nu ai lumânarea aprinsă, nici să nu-ţi faci cruce, să pui mâinile cruciş pe piept.
10. După împărtăşanie nu mai săruţi mâna preotului
În plus, până nu stai la masă nu mai ai voie să săruţi nici sfintele icoane. Cei căsătoriţi, care vor să se împărtăşească cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăţia în familie măcar trei zile, iar după ce s-au împărtăşit – măcar două zile.
11. Iei anafură pentru cei de acasă
Cel ce a venit la biserică se cheamă apostolul familiei. El trebuie să ia sfânta anafură pentru toţi cei din casă. Iar aceştia nu mănâncă nimic până când nu se împărtăşesc cu sfânta anafură.
12. Cum ieşi din biserică
Când rosteşte preotul: ”Cu pace să ieşim! Întru numele Domnului!” şi sfârşeşte liturghia, faci trei închinăciuni în mijocul bisericii şi mergi acasă. De la biserică nu te opreşti până la uşa ta.
13. La masă povesteşti ce ai auzit la slujbă
Când ajungi acasă, spui o rugăciune la sfintele icoane şi, stând la masă cu familia, povesteşti ce ţi-a rămas în cap de la biserică – ce predică a ţinut preotul, cum a cântat dascălul, cât de frumos a fost. Ca să audă şi cei ce n-au putut merge la biserică din motive binecuvântate.
14. După-amiaza îi cercetezi pe cei bolnavi şi săraci
După ce ai stat la masă, te odihneşti două ore, apoi te duci, în duminici şi sărbători, să faci vizite celor în necaz: bătrâni şi bolnavi. Ca să le spui un cuvânt de mângâiere şi să le duci, dacă poţi, un dar cât de mic.
Parintele Cleopa Ilie