Săptămâna mare culminează cu Sfânta şi Marea zi de Sâmbătă! Ziua de mâine este extrem de importantă! Cutremură-te, omule, că Dumnezeu e mort pentru păcatele tale! Rugăciunea mare a Sfântului Mormânt se zice mâine, dis-de-dimineață:
Sinaxar în Sfânta și Marea zi Sâmbătă
În Sfânta și Marea Sâmbătă prăznuim îngroparea dumnezeiască și trupească a Mântuitorului nostru Iisus Hristos și pogorârea la iad, prin care neamul nostru fiind chemat din stricăciune a fost mutat spre viață veșnică.
Cele patruzeci de zile ale Postului Mare întrec pe celelalte zile; iar săptămâna mare este cea mai importantă; şi iarăşi săptămâna mare culminează cu Sfânta şi Marea zi de Sâmbătă. Se numeşte săptămâna mare nu pentru că zilele ei ar fi mai mari sau ar avea mai multe ceasuri, ci pentru că de-a lungul ei s-au săvârşit, şi mai cu seamă azi, minunile mari şi mai presus de fire şi faptele neobişnuite ale Mântuitorului nostru.
Căci, după cum la întâia facere a lumii, Dumnezeu, săvârşind toate lucrurile, şi în urmă, în ziua a şasea, a creat pe om, făptura cea mai de seamă, iar în ziua a şaptea S-a odihnit de toate lucrurile Lui şi a sfinţit ziua, numind-o Sâmbătă, care se tâlcuieşte odihnă, tot aşa şi la facerea lumii celei spirituale, săvârşind toate în chipul cel mai bun, în ziua a şasea a creat din nou pe omul stricat şi, înnoindu-l iarăşi prin Crucea cea de viaţă purtătoare, S-a odihnit încă o dată cu o odihnă desăvârşită, de toate lucrurile Lui, dătătoare de viaţă şi mântuitoare.
Cuvântul lui Dumnezeu a stat cu trupul în mormânt, iar cu sufletul Lui curat şi dumnezeiesc Se pogoară şi în iad. Sufletul a fost despărţit prin moarte de trup şi 1-a dat în mâinile Tatălui.
Tot Tatălui I-a dat şi propriul Său sânge, fără să-I fie cerut; iar sângele Lui a fost preţ de răscumpărare pentru noi. Sufletul Domnului n-a fost ţinut în iad ca sufletele celorlalţi sfinţi. Cum putea, oare, să fie ţinut, o dată ce n-avea asupra Lui, ca ceilalţi drepţi, nimic din păcatul strămoşesc? Dar nici duşmanul nostru, diavolul, n-a luat sângele prin care am fost răscumpăraţi, cu toate că noi eram în stăpânirea lui. Cum putea, oare, să ia sângele Lui din altă parte decât de la Dumnezeu? Dar, oare, tâlharul de diavol putea să-L ia chiar pe Dumnezeu? Domnul nostru Iisus Hristos a locuit trupeşte în mormânt şi cu Dumnezeirea, care era strâns unită cu trupul.
A fost împreună cu tâlharul în rai; a fost şi în iad, după cum s-a spus, împreună cu sufletul Lui îndumnezeit. într-un chip mai presus de fire Hristos Dumnezeu necuprins era cu Tatăl, împărăţind împreună cu Duhul. Era pretutindeni; Dumnezeirea n-a suferit nimic în mormânt, după cum n-a suferit nimic pe Cruce. Trupul Domnului a suferit şi stricăciune, adică despărţirea sufletului de trup, dar nicidecum stricăciune în înţelesul unei putreziri a trupului şi o nimicire desăvârşită a mădularelor. Iar Iosif, coborând de pe Cruce sfântul trup al Domnului, l-a înmormântat într-un mormânt nou, astupând cu o piatră intrarea mormântului. în adevăr, iudeii s-au dus Vineri la Pilat şi i-au spus: «…Ne-am adus aminte că înşelătorul acela a spus pe când trăia că după trei zile se va scula.
Ni se pare că este bine ca prin puterea ta să porunceşti să se întărească mormântul cu ostaşi». Dacă este un înşelător, pentru ce, iudeilor, I-aţi ascultat cu râvnă cuvintele Lui pe când trăia? Dar când a spus Hristos: «Mă voi scula»?. Poate că iudeii au scos asta din pilda cu Iona. Negreşit ei sunt fără de judecată când cer să fie întărit mormântul ca să nu se fure cumva trupul. O, cât sunt de lipsiţi de judecată! Nu ştiau că ceea ce făceau în sprijinul lor, o făceau împotriva lor! Pilat a dat poruncă, şi ei împreună cu o ceată de ostaşi au întărit mormântul şi l-au şi pecetluit. Şi s-a făcut asta pentru a nu se pune la îndoială învierea Domnului, o dată ce erau străine şi paza şi pecetea. Dar deodată iadul se strânge şi se cutremură, când simte puterea mai tare a Domnului; şi după puţină vreme S-a sculat Hristos, piatra cea tare şi din capul unghiului, şi a scos pe cei ţinuţi din veac din iad.
Cu pogorârea Ta nespusă, Hristoase Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi, Amin.
***
Acatistul Sfantului Mormant
Acatistul Sfantului Mormant Mareste imaginea.
Acatistul Sfantului Mormant
Sfantul Mormant – Biserica Invierii din Ierusalim
Condacul 1
In Mormant, Viata, pus ai fost, Hristoase, si prin Invierea Ta l-ai aratat locas vrednic de inchinare, stralucindu-l cu razele dumnezeirii. Catre care si noi, cugetand cu evlavie, dorind a ne umple de lumina Ta sfanta, strigam: Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Icosul 1
Ca o candela aprinsa de Insusi Dumnezeu aratandu-se Mormantul la fiecare Praznic al Invierii, cetele ingerilor slavoslovesc, firea tresalta si poporul se minuneaza, cantand catre el acestea:
Bucura-te, Mormant prealuminat al lui Hristos;
Bucura-te, podoaba a poporului bine credincios;
Bucura-te, marturie a invierii Celui Rastignit;
Bucura-te, faclie aprinsa de Domnul cel slavit;
Bucura-te, ca la fiecare Pasti infloresti;
Bucura-te, ca in mijlocul lumii infloresti;
Bucura-te, biserica ce rasuna de rugaciuni;
Bucura-te, ca in tine se arata rauri de minuni;
Bucura-te, ca luminezi intreaga lume;
Bucura-te, ca lasi in noi nesterse urme;
Bucura-te, ca ravnim dupa a ta binecuvantare;
Bucura-te, cel mai mare loc de inchinare;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 2
Lumea care Te-a prigonit, Mantuitorule, se arata inselatoare, amagindu-ne cu ispitele ei, dar noi, intariti fiind prin patimirea Ta, nu voim a parasim cugetarea la Mormantul Tau, pentru care cantam lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 2
Doamne, Cel ce esti Lumina lumii, ai fost pus in Mormant de ucenicii Tai, dar intunericul nu Te-a cuprins. Intareste-ne pe noi, cei ce suntem inconjurati de intunericul desertaciunilor, dar avem gandul la Mormantul in care ai stat, ca sa zicem catre el acestea:
Bucura-te, chivot in care taina Invierii a fost tinuta;
Bucura-te, ca in toate marginile lumii a fost raspandita;
Bucura-te, templu de care se sfarama idolii paganilor;
Bucura-te, sabie care taie in carnea ratacitorilor;
Bucura-te, ca Domnul asupra ta vegheaza;
Bucura-te, ca in loc de inchinare te aseaza;
Bucura-te, mare care ineci indoiala;
Bucura-te, miere care alungi amareala;
Bucura-te, ca pe credinciosi ii umpli de binecuvantare;
Bucura-te, ca la tine toti alearga sa gaseasca alinare;
Bucura-te, ca in tine Domnului ne inchinam;
Bucura-te, ca in sufletele noastre;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 3
Dupa ce hulitorii de Dumnezeu Te-au rastignit, O, Fiule al lui Dumnezeu, si ai murit pe Cruce pentru pacatele noastre, Iosif cel cu bun chip a cerut de la Pilat trupul Tau si, cerandu-l, l-a primit, strigand din adancul sufletului: Aliluia!
Icosul 3
Iosif, fiind patruns de puterea Ta cea dumnezeiasca, a lepadat frica iudeilor si, pogorand trupul Tau de pe Cruce impreuna cu Nicodim, cu smirna si cu aloe l-au uns, punandu-l in Mormantul catre care noi strigam:
Bucura-te, sfarsitul patimilor Mantuitorului;
Bucura-te, inceputul proslavirii Domnului;
Bucura-te, masa care tii ca pe o jertfa pe Hristos;
Bucura-te, ca Domnul S-a adus pentru noi tamaie cu bun miros;
Bucura-te, lacrima de bucurie a pamantului intristat;
Bucura-te, raza de soare pentru Iosif cel indurerat;
Bucura-te, ca Fecioara Maria, cu lacrimile sale te-a udat;
Bucura-te, ca binecuvantarea ei peste tine s-a aratat;
Bucura-te, ca Apostolii de tine s-au uimit;
Bucura-te, ca multi credinciosi in tine s-au odihnit;
Bucura-te, poarta deschisa a casei domnului Preaiubit;
Bucura-te, scara ce urca spre raiul mult dorit;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 4
Ostasii Ti-au pazit Mormantul, Hristoase, temandu-se necredinciosii iudei de Invierea Ta si de aratarea slavei Tale. ajuta-ne pe noi, Doamne, sa ne pazim inimile ca nu cumva sa pleci de la noi din cauza pacatelor noastre si sa nu mai cantam Tie: Aliluia!
Icosul 4
Nici o oaste din lume nu poate sta impotriva puterii Tale, Doamne, ca in mainile Tale e viata si moartea, pe bratele Tale sta intreaga lume. Iar cei ce Ti-au pazit Mormantul l-au aratat fara sa vrea vrednic de pazire si de cinstire, fiind odor de mult pret. Pentru care ii cantam acestea:
Bucura-te, ca lumina ti-e strai de praznuire;
Bucura-te, ca Domnul invesmanteaza a Sa zidire;
Bucura-te, ca bolnavii alearga la tine pentru vindecare;
Bucura-te, ca se izbavesc de a suferintei apasare;
Bucura-te, ca primesc putere si sanatate;
Bucura-te, ca ii multumesc lui Dumnezeu pentru toate;
Bucura-te, ca esti plin de cete ingeresti;
Bucura-te, ca te canta glasuri omenesti;
Bucura-te, ca nimeni nu poate stavili lauda ta;
Bucura-te, ca se biruie cel ce vrea impotriva a-ti sta;
Bucura-te, ca vei fi laudat pana la sfarsitul vremurilor;
Bucura-te, ca in veac va prisosi evlavia crestinilor;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 5
O, Rasaritule al rasariturilor, stralucind Tu ai inviat, biruind moartea. Firea intreaga s-a umplut de lumina Ta si Mormantul Tau s-a umplut de viata, pentru care Iti cantam: Aliluia!
Icosul 5
Doamne Iisuse Hristoase, daca vom tacea noi si nu vom lauda Invierea Ta, pietrele Mormantului Tau vor marturisi, ca in el s-a aratat ingerilor Invierea Ta si in el S-a aratat oamenilor Biserica nefacuta de mana, in care Jertfa si Jertfitor fiind, slujire fara de prihana ai adus ca Arhiereu, si cantam lui cu evlavie:
Bucura-te, ca pentru noi Hristos a Inviat
Bucura-te, cand marturisim: ” Adevarat a Inviat!”;
Bucura-te, tron preasfant al Bisericii drept-maritoare;
Bucura-te, ca in tine Domnul a stralucit ca un soare;
Bucura-te, ca firea intreaga s-a umplut de lumina;
Bucura-te, ca-n tine orice durere se alina;
Bucura-te, camara luminii celei neinserate;
Bucura-te, izgonirea duhurilor intunecate;
Bucura-te, ca la tine cautam a Domnului calauzire;
Bucura-te, ca in tine se simte a Mangaietorului umbrire;
Bucura-te, ca n-ai stapanit pe cel ce stapaneste peste toate;
Bucura-te, ca ai tinut pe Cel ce ne izbaveste de pacate;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 6
Cei ce pazeau Mormantul au fost cutremurati de Invirea Ta, Mantuitorule, si intelegand ca au pazit pe Cel ce pazeste prin harul Sau intreaga lume, plini de cainta au strigat: Aliluia!
Icosul 6
O, Mantuitorule, de multe ori ne-am temut de Invirea Ta, parga a invierii noastre, prinsi fiind in mreaja pacatelor. ridica piatra temerii de pe mormantul inimilor noastre, ca sa putem canta cu pricepere Mormantului Tau:
Bucura-te, ca peste tine se varsa mana cereasca;
Bucura-te, ca umpli toate de lumina dumnezeiasca;
Bucura-te, ca Invierea ai adeverit;
Bucura-te, ca de lumina ai stralucit;
Bucura-te, ca incalzesti raceala sufletelor;
Bucura-te, ca aduci mangaiere oamenilor;
Bucura-te, ca arati calea credinciosilor;
Bucura-te, ca intaresti propovaduirea preotilor;
Bucura-te, ca celor raucredinciosi impotriva le stai;
Bucura-te, ca celor slabi in credinta putere le dai;
Bucura-te, aparator impotriva razvratirii demonilor;
Bucura-te, bucuria oamenilor si a ingerilor;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 7
Foarte de dimineata Mironositele au alergat la Mormantul Tau, tanguindu-se; ci inaintea lor a stat ingerul si le-a zis: ” Vremea tanguirii a incetat, nu mai plangeti, ci Apostolilor spuneti Invierea”. Pentru care noi, primind cu bucurie cuvintele sale, cantam: Aliluia!
Icosul 7
Sa cante acum credinciosii si sa se veseleasca auzind Vestea cea buna a invierii lui hristos. Ca moartea a fost inghitita si viata s-a aratat biruitoare, pentru care noi cantam Mormantului plin de sfintenie:
Bucura-te, prin care credinciosii se dumiresc;
Bucura-te, prin care raucredinciosii se osardesc;
Bucura-te, nadejdea dejnadajduitilor;
Bucura-te, daruirea cea nedesarta a saracilor;
Bucura-te, a lui Dumnezeu salasluire;
Bucura-te, a iadului biruire;
Bucura-te, intarirea poporului crestinesc;
Bucura-te, odihna celor ce se nevoiesc;
Bucura-te, a neamului omenesc bucurie;
Bucura-te, a cerului nescrisa solie;
Bucura-te, prin care s-a dezlegat osardirea;
Bucura-te, prin care s-a aratat Invierea;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 8
„Domnului nostru si Dumnezeul nostru!”, strigam cu uimire cand privim cu ochii inimii spre Sfantul Mormant, si precum oarecand Toma a intins degetul spre trupul Tau, asa si noi Iti atingem cu dorirea inimii Mormantului, stiindu-l semn al Invierii Tale si cantand: Aliluia!
Icosul 8
Doamne, in necredinta noastra de multe ori am cerut semne si minuni, asemanadu-ne iudeilor de odinioara. Sa ne fie noua Mormantul Tau semn spre intarirea credintei, pentru ca vindecati de rana indoielii sa putem canta:
Bucura-te, ca pe Domnul si Dumnezeul nostru in tine L-ai primit;
Bucura-te, ca intunericul tau de lumina Sa a fost inghitit;
Bucura-te, ca in tine pe Apostoli i-ai primit;
Bucura-te, ca soli ai Invierii Domnului au devenit;
Bucura-te, ca cete de cuviosi in tine s-au inchinat;
Bucura-te, ca multime de maici spre tine s-au indreptat;
Bucura-te, chemare tainica a credinciosilor;
Bucura-te, tarie neclintita in fata greutatilor;
Bucura-te, ca ne indemni sa cugetam la moarte;
Bucura-te, ca alungi gandurile cele desarte;
Bucura-te, ca inimile noastre catre tine se indreapta;
Bucura-te, ca multi credinciosi sa te vada asteapta;
Bucura-te,Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 9
De mare dar s-a invrednicit Mormantul Tau, Mantuitorule, umplandu-se de lumina cea dumnezeiasca la Praznicul Invierii, pentru care azi Te rugam sa ne umpli de lumina Ta cea datatoare de viata si pe noi, cei ce cu evlavie Iti cantam: Aliluia!
Icosul 9
Temei al dreptei credinte fiind Sfantul Mormant si marturie a Dumnezeului celui Viu aratandu-se, credinciosii nu contenesc a-i aduce laude ca acestea:
Bucura-te, lauda impartilor binecredinciosi;
Bucura-te, incununarea patriarhilor evlaviosi;
Bucura-te, ca te canta luminatii arhierei;
Bucura-te, ca esti al credintei noastre temei;
Bucura-te, apararea oastei dreptmaritoare;
Bucura-te, ca esti cinstit de multe popoare;
Bucura-te, ca acestora te-ai aratat innoita cantare;
Bucura-te, cel mai cinstit dintre altare;
Bucura-te, ca pe Cel Inviat Il marturisesti;
Bucura-te, ca pe Cel nevazut Il vadesti;
Bucura-te, intaritorule in credinta;
Bucura-te, daruitorule de umilinta;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 10
In fiecare an nenumarate minuni se arata la Mormantul cel Sfant, cand se pogoara in mod vazut Lumina dumnezeiasca, de la care mii de luminari si candele se aprind si felurite descoperiri se arata celor ce se aduna la Praznicul Invierii, ca sa cante cu inima curata: Aliluia!
Icosul 10
Ne conteneste limba omeneasca a grai cuvinte de lauda despre Mormantul in care S-a odihnit Hristos si l-a randuit pentru noi loc de luminata inchinare. Pentru aceea, din plinatatea inimii graim cu dragoste aceastea:
Bucura-te, ca la minunea Invierii Domnului ai fost partas;
Bucura-te, ca an de an Luminii Lui esti sfant salas;
Bucura-te, ca in tine au loc aratari minunate;
Bucura-te, ca limba omeneasca a le spune nu poate;
Bucura-te, ca multe lumanari se aprind singure la tine;
Bucura-te, ca hulitorii se fac de rusine;
Bucura-te, ca ti se aprind candele din lumina dumnezeiasca;
Bucura-te, ca umpli sufletele credinciosilor de pace cereasca;
Bucura-te, ca multi pagani s-au umplut de mirare;
Bucura-te, ca ei au alergat la a bisericii alinare;
Bucura-te, ca nu s-au temut sa-si dea viata pentru Hristos;
Bucura-te, ca au intrat in Raiul cel preafrumos;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 11
De multe ori au incercat iudeii si paganii sa batjocoreasca venirea Sfintei Lumini, dar de fiecare data Dumnezeu le-a stat impotriva, pe unii rusinandu-i, iar pe altii intorcandu-i la credinta cea adevarata, ca sa cante cu pocanita: Aliluia!
Icosul 11
Mare minune s-a aratat cand Lumina Sfanta a spart stalpul bisericii Sfantului Mormant, aratandu-se dreptcredinciosilor pe care sarazinii platiti de armeni i-au impiedicat sa intre la Sfanta Slujba a Invierii, dar prin iesirea Luminii din stalpul de piatra Dumnezeu a aratat care este credinta cea adevarata, spre bucuria crestinilor si a cuviosului Sofronie, Patriarhul Ierusalimului, si a celor ce canta unele ca acestea:
Bucura-te, ca Patriarhul Sofronie te-a udat cu lacrimile sale;
Bucura-te, ca degraba ai alinat a credinciosilor jale;
Bucura-te, ca Stalpul Ortodoxiei pana astazi s-a pastrat;
Bucura-te, ca din piatra icoana Invierii s-a aratat;
Bucura-te, ca Lumina Sfanta firea pietrei a biruit;
Bucura-te, ca prin ea adevarul credintei s-a vadit;
Bucura-te, ca indata un sarazin a crezut in Hristos;
Bucura-te, ca prin mucenicie s-a adus jertfa cu bun miros;
Bucura-te, ca moastele sale in biserica s-au ingropat;
Bucura-te, ca si alti sarazini de necredinta s-au lepadat;
Bucura-te, ca pastrezi dovada puterii dumnezeiesti;
Bucura-te, ca pe cei ce ajung la tine ii intaresti;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 12
„Cel ce alearga din toata inima la acest Mormant va pricepe acolo cuvintele Scripturilor care il vor invata pe el”, a grait sfantul Grigore Palama, aratandu-se dascal al Luminii dumnezeiesti, iar noi, crezand invataturii sale, cantam cu zdrobire de inima: Aliluia!
Icosul 12
Dorind a ne invrednici sa praznuim Pastele la Mormantului Tau cel Sfant si stiindu-se saracia si neputintele, ne rugam Tie, Doamne, sa randuiesti precum stii aceasta. Daca este bine placut Tie, sa ajungem cu trupul la Mormantul Tau, iar de nu, macar in inimile noastre sa-i putem canta cu bucurie:
Bucura-te, propovaduirea cuvantatorilor de Dumnezeu;
Bucura-te, ca cinstirea ta se inmulteste mereu;
Bucura-te, prin care intelepciunea desarta a fost rusinata;
Bucura-te, prin care nestiinta a fost inteleptita si luminata;
Bucura-te, dar al lui Dumnezeu pentru cei credinciosi;
Bucura-te, piatra de poticnire pentru cei necredinciosi;
Bucura-te, marire a teologhisirii celei adevarate;
Bucura-te, ca luminezi mintile cele intunecate;
Bucura-te, pecete a cerului pe pamant;
Bucura-te, ca esti plin de ingerescul cant;
Bucura-te, ca esti plin de fiorul nemuririi;
Bucura-te, stea care arata ieslea Invierii;
Bucura-te, Mormant plin de lumina cereasca!
Condacul 13
O, Doamne Iisuse Hristoase, Cuvinte al lui Dumnezeu, arata-ne pe noi chip al Mormantul Tau! Sa simta inimile noastre patimirea Ta, sa fie patrunse de sangele Tau si de moartea Ta cea datatoare de viata, ca la Infricosatoarea Ta Judecata sa ne arati plini de lumina dumnezeiasca si cu adevarat madulare vii ale trupului Tau, ca sa-Ti putem canta in vecii vecilor: Aliluia!
(Acest condac se zice de trei ori.)
Apoi se zice iarasi Icosul 1 si Condacul 1.
Rugaciune spusa in Sfantul Mormant al Domnului
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ia aminte la rugaciunile pe care Ti le aducem din buzele noastre necurate si, curatindu-ne de toata intinaciunea, acopera-ne cu harul milostivirii Tale! Nu avem cuvinte, Doamne si Stapanul vietii noastre, sa-Ti multumim dupa cuviinta pentru marele dar pe care ni l-ai facut si ni-l faci in fiecare an prin pogorarea Sfintei Lumini la Mormantul Tau; nu suntem vrednici de o minune atat de mare, dar desi nu suntem vrednici a grai de acest mare dar pe care l-ai facut Bisericii Tale, nici nu putem opri sa multumim dupa puterile noastre ca ne-ai aratat acest semn, ca sa pricepem ca esti cu adevarat viu in Biserica Ta cea dreptmaritoare pe care portile iadului nu o pot birui.
Tu, Cel ce ai zis: „Eu sunt cu voi pana la sfarsitul veacurilor”, ne-ai aratat aceasta in multe feluri si in chip ales la marele Praznic al invierii. Slava Tie, Doamne, ca acoperi Biserica Ta! Slava Tie, Doamne, ca ai binecuvantat pamantul cu Mormantul Tau! Ne aducem aminte de cate minuni ai facut la acest datator-de-viata Mormant. Cum vom uita Stalpul Ortodoxiei? Cum vom uita ca atunci cand ereticii au dat bani sarazinilor, pentru a nu-i lasa pe credinciosi sa intre in Biserica Sfantului Mormant, Lumina Sfanta a tasnit afara, spargand un stalp de piatra? cum vom uita bucuria Patriarhului Sofronie si a celorlalti credinciosi vazand dovedita credinta lor curata ca Tu, Doamne Iisuse Hristoase, esti cu adevarat capul si ocrotitorul Bisericii?
Nu vom putea uita, Doamne, pentru ca prea mare este dragostea pe care dragostea pe care ne-ai aratat-o siluand aminte la cuvintele Tale: ” Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut”, cu inimile noastre marturisim ca la Praznicul Invierii trimiti Sfanta Lumina ca binecuvantare pentru cei credinciosi. Pentru aceasta Te rugam, Doamne Iisuse Hristose, trimite harul Tau peste noi si fa din inima noastra lacas al Luminii Tale celei neapropiate, ca pe Tine sa Te slavim, iubitorule de oameni, impreuna cu Parintele Tau cel fara de inceput si cu presfantul si De-Viata-Facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.