Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl, Atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor. Și într-unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut; Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara, şi S-a făcut om. Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat. Şi a înviat a treia zi, după Scripturi. Şi S-a înălţat la ceruri şi șade de-a dreapta Tatălui. Şi iarăsi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit. Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin prooroci. Într-una sfântă, sobornicească și apostolească Biserică; Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor. Aştept învierea morţilor Şi viata veacului ce va să fie.
Amin.
Rostim Crezul Ortodox in biserica, la fiecare Liturghie si in timpul slujbelor de Maslu, il spunem seara alaturi de alte rugaciuni ale noastre si il marturisim atunci cand suntem nasi si crestinam un copil.
Crezul Ortodox este cea mai concisa si exacta expresie de baza a credintei noastre ortodoxe.
Crezul este o marturisire de credinta, tocmai de aceea este numit Simbolul Credintei Niceo-Constantinopolitan. El a luat nastere in primele secole, cand preotii au decis sa aplice o metoda de invatare si verificare a credintei, cand aparusera multe erezii care se abateau de la dogmele consacrate.
Astfel, invataturi crestine au fost formulate intr-o marturisire a credintei, denumit Crezul ortodox, marturisire care era invatata pe dinafara de crestinul nou convertit si spusa de acesta in ziua botezului sau crestin ortodox.
Crezul ortodox: Cum a luat nastere simbolul credintei
Primul Sinod Ecumenic a avut loc la Nicea, in anul 325 si a fost convocat de Imparatul Constantin cel Mare. Atunci au fost adoptate 20 de hotarari, printre care si Crezul de la Nicea. Motiv principal pentru convocarea sinodului a fost erezia ariana. Arius, un preot din Alexandria, spunea ca Iisus Hristos a fost creat de Dumnezeu, negand astfel divinitatea lui Hristos.
Spusele sale au impartiti episcopii in doua tabere, a crea confuzie intre ceea ce stiau crestinii despre Sfinta Treime si a declansat cea mai profunda criza doctrinara. In timpul sinodului a fost acceptat Crezul de la Ierusalim, pentru ca avea inclus termenul foarte important „homoousis”, insemnand „de aceeasi fiinta” cu Tatal. Acest Crez este cunoscut ca fiind Crezul ortodox de la Nicea si este urmatorul:
„Cred intr-unul Dumnezeu, Tatal Atottiitorul, facatorul cerului si al pamantului, al tuturor vazutelor si nevazutelor. Si intr-unul Domn Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu unul nascut, care s-a nascut din Tatal mai inainte de toti vecii. Lumina din Lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat; nascut, nu facut, cel de-o fiinta cu Tatal, prin care toate s-au facut.
Care pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire s-a pogorat din ceruri si s-a făcut om, de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara, si s-a facut om. Si s-a rastignit pentru noi in timpul lui Pilat din Pont, a patimit si s-a ingropat si a inviat a treia zi, dupa Scripturi. Si s-a suit la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui. Si iarasi va sa vina cu slava, sa judece viii si mortii, a carui Imparatie nu va avea sfarsit”.
Crezul ortodox: Cand s-au facut ultimele modificari
Ulterior, in anul 381, Imparatul Teodosie I a convocat la Constantinopol, al doilea sinod ecumenic. El dorea inlaturarea completa a ereziei lui Arius si formularea invataturii despre unitatea Sfintei Treimi si deplina umanitate a lui Hristos.
Crezul ortodox adoptat la consiliul de la Nicea a fost completat cu cinci propozitii. Acestea stabileau invatatura despre Sfantul Duh, Biserica, Taine, invierea mortilor si viata de dupa moarte. Ei au stabilit si introdus in marturisire paragrafe care sustin ca Duhul Sfant este Dumnezeu, egal si de aceeasi fiinta cu Tatal si cu Fiul, ceea ce astazi numim baza invataturii crestine.
Crezul ortodox: care sunt cele 5 propozitii adaugate Crezului de la Nicea.
“Si (cred) intru Duhul Sfant, Domnul de viata facatorul, care din Tatal purcede, care impreuna cu Tatal si Fiul este inchinat si slavit, care a grait prin prooroci. Intr-una sfanta, soborniceasca si apostoleasca Biserica, marturisesc un botez spre iertarea pacatelor, astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa vina. Amin!”
De atunci, aceasta marturisire de credinta este cunoscuta sub numele de Crezul Niceo-Constantinopolitan, Simbolul Credintei sau si mai simplu: Crezul ortodox.